چگونه از عسل برای درمان سوختگی سطحی استفاده کنیم


 

یکی از روش های درمانی فوق العاده برای درمان سوختگی استفاده از عسل است. از گذشته تا به امروز از عسل برای کاهش حرارت ایجاد شده بر روی پوست سوخته استفاده می شد که امروزه نیز دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استفاده از عسل برای درمان سوختگی خواص فوق العاده ای به همراه دارد. البته تمامی این خواص بیان شده در مورد سوختگی های سطحی است. سوختگی هایی که با عمق بیشتر در پوست انسان ایجاد شده اند به هیچ وجه نباید با استفاده از عسل تحت درمان قرار گیرند.

به منظور استفاده از عسل طبیعی برای درمان سوختگی باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. یکی از مهم ترین نکاتی است که حتما باید از عسلی استفاده کنید که به طبیعی بودن آن اطمینان دارید. اگر عسل غیرطبیعی باشد، احتمال آسیب زدن به پوست شما وجود خواهد داشت. همچنین ممکن است سطح سوختگی را بدتر کرده و درمان آن را سخت تر نمایند.

نکته بعدی استفاده از عسل طبیعی برای درمان سوختگی بلند مدت بودن اثرات این ماده است. این ماده طبیعی باید به طور مداوم و روزانه در محل سوختگی قرار گیرد. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بدون نیاز به هیچ ماده اضافه و تنها با عسل طبیعی، سوختگی را درمان کنید.

در این مطلب قصد داریم به نکاتی برای استفاده از عسل طبیعی برای درمان سوختگی اشاره کنیم. روش های استفاده از عسل برای درمان سوختگی آنقدر پیچیده نیست؛ اما به نظر می رسد آشنایی با همین نکات ساده نیز می تواند به شما برای استفاده از این ماده کمک کند. فراموش نکنید که استفاده از عسل به این روش ها تنها برای سوختگی های سطحی است. به هیچ وجه سوختگی های عمیق را با این روش ها درمان نکنید.

استفاده موضعی از عسل طبیعی به صورت ساده
ساده ترین روش استفاده از عسل طبیعی برای درمان سوختگی استفاده از این ماده به صورت تنها است. شما می توانید عسل طبیعی خریداری شده را بدون هیچ گونه مشکلی بر روی جای سوختگی بمالید. مالیدن عسل بر روی این قسمت ها می تواند در ابتدا حرارت ایجاد شده بر روی پوست را گرفته و سپس به برطرف کردن سوختگی کمک کند.

عسل طبیعی معجزه ای برای درمان سوختگی سطحی
با توجه به اینکه عسل ماده چسبناک است، نمی توانید آن را روی جای سوختگی بمالید و آن را به همان صورت رها کنید. در نتیجه بهترین راهکار این است که مقداری از عسل را بر روی پوست مالیده و با یک بانداژ دور محل سوختگی را بپیچید و پس از مدت زمانی آن را باز کرده و عسل را از روی پوست خود بشویید. بهتر است این کار را هر چند ساعت یک بار انجام دهید تا اثرات شگفت انگیز عسل بر روی درمان سوختگی را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید، بانداژی که مورد استفاده قرار می گیرد حتما باید استرلیزه شده باشد؛ چرا که اگر بانداژ استرلیزه نشود و دارای آلودگی باشد، عسل ممکن است اثرات کافی را بر روی بهبود جای سوختگی از خود بروز ندهد. برای ضدعفونی کردن بانداژ می توانید از قبل آن را درون آب جوش بیاندازید و بگذارید خشک شود. در این صورت خیالتان از آلوده نبودن بانداژ راحت خواهد بود.

استفاده از بانداژ برگ درخت چنار
یکی از راهکارهای ساده برای افزایش کاربرد عسل طبیعی به منظور درمان سوختگی های سطحی، استفاده از بانداژ برگ درخت چنار است. می توانید با استفاده از برگ های درخت چنار بدون کمترین مشکل به درمان سوختگی خود بپردازید. برای این منظور برگ درخت چنار را به عسل آغشته کرده و سپس برگ ها را بر روی قسمت هایی که دچار سوختگی شده بگذارید. با توجه به این که برگ درخت چنار خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد، می تواند قسمت سوخته شده پوست را مرطوب کند. احتمالا اثرگذاری فوق العاده ای از ترکیب عسل و برگ درخت چنار مشاهده خواهیم کرد.

نکته مهم این است که برگ درخت چنار نیز باید ضدعفونی شده باشد. همانطور که می دانید در محل سوختگی و زخم، تجمع باکتری ها زیاد است. به همین علت باید سعی کنید هر نوع آلودگی که احیانا باعث افزایش این باکتری ها می شود، جلوگیری به عمل آوریم. حتما به نحوی، برگ ها را ضدعفونی کنید.

* هشدار: در مورد استفاده از برگ درخت چنار برای سوختگی، بهتر است با طبیب طب سنتی مشورت کنید. برخی مشاهدات از ایجاد حساسیت پوستی در افراد با پوست حساس گزارش می کنند.

قبل از زدن عسل از روغن اسطوخودوس استفاده کنید
بسیاری از افراد از دیر عمل کردن عسل برای برطرف شدن سوزش سوختگی شکایت دارند. این شکایت درست است. عسل نمی تواند همانند برخی مواد طبیعی دیگر، سوزش ناشی از سوختگی را به سرعت برطرف کند. برای اینکه بتوانید سوزش ناشی از سوختگی را سریع تر برطرف کنید، می توانید از روغن اسطوخودوس استفاده نمایید. این روغن کمک می کند تا جای سوختگی با سوزش کمتری مواجه شود. پس از اینکه روغن را بر روی ناحیه سوخته شده زده و خوب آن را ماساژ دادید، می توانید از عسل طبیعی برای درمان جای سوختگی استفاده کنید. در این شرایط هم می توانید از بانداژ برگ درخت چنار استفاده نمایید.

به طور کلی اسطوخودوس به ویژه روغن این گیاه، ماده ای موثر برای درمان سوختگی است. اگر بتوانید همزمان از این ماده در کنار عسل استفاده کنید، احتمالا شرایط بهتری برای سوختگی سطحی ایجاد می شود و کمتر درد می کشید. آن را حتما امتحان کنید.

درمان سوختگی با عسل یکی از روش های قدیمی برای برطرف کردن این مشکل است. شاید بد نباشد به جای استفاده از مواد دیگر، این ماده پرخاصیت را برای درمان استفاده کنید. اینکه چطور از عسل طبیعی استفاده کنید و باید چه نکاتی را رعایت کنید و می توانید در کنار عسل از چه موادی استفاده کنید، موضوعاتی بود که در این مطلب به آن اشاره کردیم. امیدواریم با استفاده از این نکات، درد کمتری در هنگام سوختگی تحمل کنید.